Saturday 4 September 2010

Bubur "Pulp Pink-RinLin"....^^


haluuu....asperegossss buburss mencacoss...!!...

akhirnya dapat juga aku merasa bubur kesukaan buatan sendiri kat rumah.....oppss pembetulan, aku just buat "bulat-bulat" pink tu je....Segala process membancuh dan mengadun dilakukan oleh girlfriend aku, si Anastasia.....heeee :)


PULP PINK-RINLIN


Inilah dia rupa special "Pulp Pink RinLin"....(keenakannya lebih terasa bila dicampur ais!).. tak percaya??..cubalah makan diwaktu berbuka puasa mmmm....yummmy!!




Inilah dia rupa bubur "Pulp Pink RinLin" setelah masak bersama kuah santan..:P (banyak kitaorang masak... pic atas ini pun diambil setelah kami makan dan bungkus untuk kawan kat rumah lain!..yang ada kat rumah time ni just kami berdua mana larat nak makan setengah periuk bubur!!...sharing is caring..;p)



haha...itulah dia "aksi" aku bersama si girlfriendku, Anastasia makan bubur resepi buatan sendiri..;P


Kalau nak tahu bahan-bahan yang kami gunakan ialah : santan, tepung pulut,pewarna merah, gula & air putih

Cara-cara membuatnya pula:

  • Bancuh tepung pulut dengan sedikit air, pastikan adunan tidak terlampau cair supaya mudah dibentuk, tambahkan gula dan pewarna then gaul sebati, bila sudah sebati bentukkan bulat-bulat...
  • Panaskan air di periuk yang sesuai...bila air dah terasa suam-suam kuku, masukkan setiap doh yang bulat2 tadi ke dalam periuk....setelah itu tunggu sehingga ianya timbul di permukaan(masak) then ambil dan letakkan di mangkuk lain..
  • Setelah semuanya masak, masukkan pati santan bersama-sama isi bubur yang telah masak ke dalam periuk berisi air yang digunakan untuk merebus sebentar tadi...keep menggaul supaya santan tak pecah.....*campurkan gula mengikut citarasa sendiri :) setelah semuanya nampak sebati dan kuah santan masak...tutup api....sedia untuk dihidang (=^^=)
  • Campurkan "Pulp Pink-RinLin" dengan beberapa ketulan ais di mangkuk hidangan... (nak habis cepat, makanlah bila tengah kehausan..) hehe..mmmmm!!!

Okies...Selamat Mencuba!!

*RinLin=Anastasia Rin & Madeline

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...