top social

Tuesday, 2 February 2010

alkisah--aku dan periuk steam!!


HEHE

periuk camni pun masuk blog ke??...... harga periuk ni just RM14.90..ok la 2 *_^





sebab utama aku beli periuk ini adalah..;

aku suka mkn masakan steam lagi2 telur masak steam macam yang aku buat kat bawah ni...hehehe!...


oppss,, baru terpe'rahsan tanda harga ada lagi time memasak.')

bahan2 yang aku gunakan untuk masak telur steam itu mudah je...ada kat mana2 kedai runcit atau kedai bukan runcit heheheh...olrite=)

Bahan-bahan:
  • 2 biji telur [kalau nak makan lebih...tambah la lg bilangan telur tu..heeeee]
  • halia dihiris nipis..[kalau nak hiris tebal-tebal pun tak apa...janji bukan letak ketulan halia sudah!..*_]
  • garam secukup rasa
  • perisa tambahan...[aku suka perasa nasi goreng cina seri-aji sebagai ganti ajinomoto...tapi sama juga la kan ada msg 0_0]
  • air semangkuk [mangkuk sederhana kecil je]

Cara masakan:

  1. Pecahkan telur di dalam bekas steam atau boleh guna periuk seperti yg aku guna kat atas.
  2. Tambahkan garam serta perasa ke dalam telur tersebut dan kacau.
  3. Kemuadian, tambahkan semangkuk kecil air ke dalam telur tersebut dan kacau sehingga sebati -[jangan terlebih air nanti terlampau cair]
  4. Kemudian, masukkan hirisan halia serta bawang putih ke dalam campuran telur tersebut [kalau x suka bawang putih..abaikan je bawang tu ganti dengan benda lain yg korang rasa best dimakan--daging kisar pun boleh juga..heee]
  5. Sediakan periuk steam. Tambahkan air di bahagian bawah periuk steam itu then letakkan bekas telur itu seperti kedudukan di atas...
  6. Kemudian tutup periuk tersebut dan tunggu sehingga telur itu masak...lebih kurang dalam 15++ atau 20++ minit..
**boleh taburkan daun bawang atau bawang gorang di atas telur tersebut apabila dah nak masak..=)


Okies selamat mencuba!!!..kalau telur itu terlampau cair dan tak masak-masak....pecahkan lagi telur, tambah garam & perasa dan kacau, kemudian campurkan telur tersebut dengan telur yang cair itu--gaul2--steam semula telur itu---lihatlah hasilnya...kalau x menjadi juga cari maggie..masak je maggie tu dalam air telur tersebut..pastu makan...resepi juga tu..hkekeke*_^=)

*_* teringat kat rumah--..aku suka kalau ayah aku yg masak telur steam nih......

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...