Tuesday 2 December 2008

Eco Cars: BamGoo

BamGoo = A Bamboo car that runs on electricity ^_^


Bamboo merupakan tumbuhan yang mempunyai kadar pertumbuhan yang cepat. Oleh sebab kualitinya itulah ia dijadikan sebagai eco-material dan ia juga keras dan light weight. Sebilangan ahli penyelidik dari Kyoto University, Japan mendapati bahawa kekerasan dan light weight bamboo itu merupakan ingredients utama dalam pembuatan eco car. Oleh sebab itu, mereka telah simplykan untuk menggunakan bamboo bagi membuat single-seat electric car yang diberi nama "BamGoo". kereta electric yang mempunyai single-seat ini telah dipamerkan di Kyota City, western Japan. BamGoo ini mempunyai berat 60kg sahaja dan boleh run untuk 30 miles bagi setiap satu charge.


*The toughness of a 60-kg bamboo car is questionable. The strength and hardness of bamboo is nowhere near to steel and aluminum, which are other common metals used in car body construction. Apart from an unsafe ride, a 30 mile range too will set things back for BamGoo....???

[^okies...x lama lagi sya nak pegi klaz...so nak guna bamgoo or jalan kaki?? dua-dua mesra alam....;kang2 pancit mampus aku lewat masuk klaz..so bamgoo jd opportunity cost ja la hihihihi...x lawak pon......:(]..okies ^_^


>akan ada problem apabila melintas di depan panda yang lapar..bamboo kan 'nasi' bg panda..hihi^_^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...