Monday 10 November 2008

10 MANUSIA TERTINGGI DI DUNIA


1.Robert Wadlow,8′ 11.1″((272 cm)


Robert Wadlow adalah manusia raksasa tertinggi dalam sejarah. Dia sering disebut sebagai Alton raksasa kerana ia datang dari Alton, Illinois. Semasa kematiannya ia ditimbang seberat 440 pon dan tidak menunjukkan tanda-tanda berhenti berkembang. Dia lahir pada tahun 1918, anak sulung dari lima beradik. Dia meninggal pada usia 22 tahun akibat infeksi yang disebabkan oleh lecet pada ankle. Kerandanya ditimbang setengah ton dan 12 pallbearers diperlukan untuk melaksanakan. Dia telah dikuburkan dalam sebuah kubah solid beton, keluarganya ketakutan apabila tubuhnya akan 'diintervensi' dengan rasa ingin tahu oleh para pencari berita.





2.Johan Aason,8′ 9-1/4″

Johan dilahirkan di Amerika setelah beberapa tahun ibunya pindah dari Norwegia. Menariknya ibunya juga raksasa dengan ketinggian badan 7'2 ". Menurut sijil kematiannya dari Mendocino Hospital,catatan ketinggian badanya semasa dia meninggal ialah 9'2 "- jika hal ini benar, maka dia adalah manusia paling tinggi didunia sepanjang sejarah. Dia telah dikuburkan di Montana.













3.John Rogan,8′9″

John Rogan dilahirkan pada tahun 1868 dan dia membesar secara normal sehinggalah umurnya 13 tahun.Ketinggiannya yang tecatat semasa dia meninggal dunia ialah 8'9 ". Beratnya pula ialah sebanyak 175 pon sahaja.Dia meninggal pada tahun 1905 akibat berlaku komplikasi dari penyakit yang dihidapinya.












4.John F Carroll,8′7″

John Carroll (lahir pada 1932) dilahirkan di Buffalo, New York dan dikenali sebagai Buffalo raksasa.Ketinggian dia bertambah sebanyak tujuh inci dalam beberapa bulan. Dia meninggal pada tahun 1969 dan ketinggiannya tidak dicatatkan semasa dia meningal ,namum dipercayai bahawa dia memiliki ketinggian badan hampir sembilan kaki.













5.Leonid Stadnyk,8′5″

Leonid Stadnyk lahir pada tahun 1971 di Ukraine. Dia adalah doktor bedah haiwan dan tinggal bersama ibunya.Menurut Guinness Book of Records, beliau masih tercatat sebagai manusia tertinggi buat masa sekarang.Sebilangan ahli bisnes di ukraine telah menyumbangkan antene parabola dan komputer untuk Stadnyk dan sekarang ia boleh akses Internet di rumahnya.










6.Al Tomaini,8′4.5″

Al Tomaini adalah seorang 'raksasa' yang memiliki ketinggian 8'4 "(walaupun Guinness Book of Records menyatakan bahawa dia 7'4"). Beratnya 356 pon (162 kg) dan memakai selipar bersaiz 27. Dia bekerja sebagai ahli sarkas di Great Lakes Exposition di Chicago, pada 1936, dan dia telah bertemu dengan seorang wanita yang kemudian menjadi isterinya , Jeanie Tomaini. Jeanie lahir tanpa kaki dan hanya memiliki ketinggian 2 kaki 6 in (76 cm). Setelah pension dari sarkas, dia menetap di Jeanie sarkas comunity Giant's Camp, Gibsonton, Florida.









7.Ella Ewing,8′4″

Ella Ewing lahir di Missouri pada tahun 1872. Dia dikenali sebagai 'Missouri Giant'. Dia membesar secara normal sampai usianya 7 tahun, dan selepas itu dia telah membesar secara mendadak.Namun dia tidak terdaftar dalam senarai Guinness Book of Records.Dia meninggal pada tahun 1913 kerana 'tuberkulosis'.













8.Edouard Beaupré,8′3″

Édouard Beaupré, lahir pada tahun 1881(orang kuat). Dia adalah anak sulung dari 20 adik beradik dan dilahirkan di Kanada. Semasa usianya sembilan tahun ketinggiannya sudah mencapai 6 kaki. Sijil kematiannya menunjukkan dia memiliki ketinggian badan 8'3 "dan masih berkembang.Dia dilaporkan pernah mengangkat kuda seberat 900 pound. Dia meninggal pada tahun 1904 kerana 'tuberkulosis'.












9.Väinö Myllyrinne,8′3″

Myllyrinne dilahirkan di Finlandia pada 1909.Dia pernah secara rasmi digelar sebagai manusia tetinggi didunia. Pada usia 21 ketinggiannya mencapai 7 kaki 3,5 inci. Dia mengalami pertumbuhan lain setelah serangan yang membawanya kepada akhir ketinggiannya 8 kaki 3 inci. Dia meninggal pada tahun 1963.













10.Bernard Coyne,8'2"

Coyne lahir pada tahun 1897 di Iowa, Amerika Serikat. tahun 1918 Dunia mencatatkan dia memiliki ketinggian badan 8 kaki. Guinness buku menyatakan bahawa dia tidak dapat ikut berperang kerana dia terlalu tinggi. Pada saat kematiannya, ramai meramalkan dia telah mencapai ketinggian 8 kaki 4 inci. Dia meninggal pada tahun 1921kerana penyakit pada hati dan masalah dgn kalenjarnya. Dia dimakamkan di tempat kelahirannya,kerandanya dibuat khusus ekstra besar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...