Sunday 28 February 2010

Akrit Jaswal- Doktor Bedah 7 Tahun!!

AKRIT JASWAL

The seven year old surgeon.. Doktor kecil dari India, Akrit Jaswal..lahir pd 23 April 1993. Menurut ibunya, Raksha Kumari Jaswal, kepintaran Askrit dapat dilihat semenjak ia bayi lagi. Tidak seperti bayi yang lain, Akrit sudah pandai berjalan semasa bayi yang seusia dengannya still lagi merangkak. Dapat bercakap pada usia 10 bulan, dan pada usia 5 tahun dia sudah mula membaca buku karangan William Shakespeare.

Ketika umurnya 7 tahun, ada keluarga miskin mendengar kemampuan luar biasa budak yang mempunyai IQ 146 ini, mereka bertanya adakah dia boleh melakukan pembedahan secara percuma kerana mereka tidak mampu pergi ke hospital. Akrit berjaya melakukan pembedahan untuk memisahkan jari-jari yang terbakar seorang budak perempuan yg berusia 9 tahun.Dia mempelajari kemampuan tersebut dari sorang doktor bedah secara automatik. Akhirnya, Akrit dikenali sebagai manusia paling genius di India. Bayangkan belum belajar di tahap universiti lagi tetapi mampu melakukan sesuatu yang mustahil di usia budak sepertinya....[aku tengok kawan aku yg ambik medical science pun dah pening...inikan pulak nak bedah2 orang..huhuhu...resultnya aku bedah mati orang la kalau camni..huhuh..]


AKRIT DI RANCANGAN OPRAH

Ketika usianya 12 tahun dia diterima masuk di Universiti Punjab dan dikenali sebagai mahasiswa yg paling muda sepanjang sejarah India. Dia memiliki buku-buku seperti Gray’s Anatomy, dan buku-buku mengenai pembedahan, kanser, fisiologi & lain-lain. Akrit memberitahu dia dapat menguasai buku-buku tersebut dengan belajar selama satu jam setiap hari. Pada tahun yang sama dia dijemput ke London Imperial College untuk bertukar pemikiran dengan para ilmuwan tentang dunia perubatan. Sekarang dia ingin memfokuskan diri untuk mencari ubat kanser walaupun dia mempunyai kelebihan dalam bahagian-bahagian perubatan lain.

IBU BAPA AKRIT

"[I've been] going to hospitals since the age of 6, so I have seen first hand people suffering from pain," he says. "I get very sad, and so that's the main motive of my passion about medicine, my passion about cancer."

Buat masa sekarang, Akrit bekerja untuk menuju bachelor's degrees in zoology, botany and chemistry.Dia berharap agar suatu hari nanti dia berjaya melanjutkan pelajarannya di Harvard University.









No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...